Descoperă cum să verifici pe cont propriu online dacă ai achitat contribuțiile pentru pensie și asigurările de sănătate.
Riscurile la care ne supunem in ridesharing in cazul colaborarilor cu Flotele
Multi au intrebat si au pus la indoiala simplitatea colaborarii noastre doar cu PFA-uri, fiind curiosi „de ce” nu acceptam colaborarea cu Contract de Munca, respectiv angajarea cu Carte de Munca a soferului. Noi am explicat suficient de clar motivele pentru care colaboram doar cu PFA-uri.
In acest articol vom arata pe scurt ce inseamna colaborarea cu carte de munca, contract pe baza caruia angajatorul se obliga sa achite contributiile pentru pensie si sanatate angajatului. Va sfatuim sa verificati constant daca drepturile salariale v-au fost platite sau ati semnat un contractul de munca legal.
Concluziile le veti trage singuri.
Subliniem, ce detaliem mai jos sunt cazurile extreme de care speram sa nu aveti parte. Nu generalizam si vrem sa credem ca majoritatea Flotelor functioneaza in conditii legale, dar nu este rau sa verificati si sa va informati inainte. In fond, un om informat este un om pregatit pentru orice.
Prin urmare…
Colaborare cu Flota de ridesharing Uber sau Bolt pe baza unui Contract de Munca
Inspecția Muncii tocmai a amendat cu 200.000 lei o firmă cu activitatea „Alte transporturi terestre de călători – cod CAEN4939 – UBER” cu 827 de șoferi „la negru”
” Flota acreditata cauta colaborare cu soferi cu auto propriu pentru ridesharing. Comision 10% si Carte de Munca obligatoriu.”
Acesta este un anunt obisnuit, des intalnit pe grupurile dedicate soferilor de ridesharing Uber sau Bolt din Romania. Un comision relativ comun la mai toate firmele si o carte de munca ce va scapa de belele in relatia cu ANAF-ul! Sa vedem daca este chiar asa!
Exemplu pe scurt:
Soferul castiga o suma Bruta de 6.000 ron / luna. Bolt sau Uber retine comisionul de 25%, respectiv 1.500 ron.
Deci raman 4.500 ron considerati Venit Net / sofer.
Comisionul Flotei de 10% din aceasta suma „neta”, respectiv 450 ron.
Soferul mai achita taxa pentru Cartea de Munca pentru un salariu minim in valoare medie de 1.000 ron. (de fapt 1.026 ron, daca dorim sa fim corecti si calculam pentru venitul minim la 8 ore)
In concluzie, soferul ramane fericit cu un venit net final de 3.050 ron.
Acum revenim la Flota si va rog sa cititi cu mare atentie.
Flota primeste in cont suma neta initiala a soferului, respectiv 4.500 ron. (suma ramasa dupa ce companiile Uber sau Bolt si-au retinut comisionul de 25%).
Flota retine suma de 1.450 ron (impozit pe salariu plus comision flota) si achita soferului suma de 3.050 ron, conform calculelor initiale de mai sus.
Dar Flota, ca orice SRL trebuie sa achite taxe si impozite catre Stat.
Prima data achita impozitul aferent salariului soferului, respectiv 1.000 ron. Raman in contul Flotei cei 450 ron, respectiv comisionul de 10% solicitat soferului.
Conform legii in vigoare, la factura emisa de Uber sau Bolt, pentru cei 25% se achita TVA-ul intracomunitar de 19%, in cazul nostru la cei 1.500 ron (25%) TVA-ul reprezinta 285 ron. (19% din cei 25%). Simplu si corect.
Tinand cont ca Flota nu solicita alte sume, presupunem ca acest TVA va fi achitat din comisionul obtinut de la sofer, respectiv din cei 450 ron (comisionul de 10% din net)
Cu ce ramane Flota?
450 – 285 = 165 Ron
Concluzie: Flota, in urma colaborarii cu un sofer, ramane cu suma de 165 ron, la un comision de 10%, relativ mare comparand cu alte anunturi de 7 – 3 sau chiar 1% !!!
BONUS: Din suma de 165 ron / sofer, Flota trebuie sa achite si 10% impozit la stat, si dividente, si Contabil lunar, eventual si sediul social.
Intrebarea noastra este: Cat de usor supravietuieste o flota cu un venit / sofer de 165 ron din care sa isi achite 100% legal toate contributiile catre Stat? Si aici amintim zvonurile din media prin care toate Flotele de ridesharing se imbogatesc din aceasta activitate.
Va lasam pe voi sa va dati un raspuns. Noi va indemnam sa cititi in continuare pentru a fi pregatiti pentru orice situatie neasteptata.
Angajatorul, respectiv Flota iti plateste contributiile la Pensie?
Verifica singur online daca ai contibutia la pensie achitata
Prima varianta
Pentru a verifica daca angajatorul, respectiv Flota cu care colaborezi in cazul transportului alternativ iti achita contributiile pentru pensie, poti solicita un extras REVISAL, respectiv un raport cu vechimea si pensia obtinuta in munca.
Dupa cum prevede Hotararea de Guvern, la art.7 alin (6) este specificat: „La solicitarea scrisa a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligati sa ii elibereze acestuia un extras din registru, datat si certificat pentru conformitate, sau o adeverinta care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca si in specialitate, astfel cum rezulta din registru si din dosarul personal, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.”
Daca angajatorul se afla in imposibilitatea de a oferi aceste informatii salariatului sau fostului salariat, atunci se vor aplica dispozitiile de la art.7 alin (8):
„In situatia in care angajatorul se afla in imposibilitatea de a elibera un extras din registru, astfel cum este prevazut la alin. (6), salariatul/fostul salariat poate solicita inspectoratului teritorial de munca eliberarea unui extras din registru din care sa rezulte activitatea desfasurata la acesta, in calitate de salariat. Inspectoratul teritorial de munca in cauza elibereaza documentul, in baza registrului electronic transmis de angajator, in termen de cel mult 15 zile de la data solicitarii.”
A doua varianta.
Casa Nationala de Pensii Publice si-a actualizat serviciile electronice, astfel ca oamenii pot verifica acum online ce vechime au acumulat în anii de munca, dar si dacă angajatorul le-a platit contributiile pentru pensie. Nu e chiar la un click distanta, sunt de urmat cativa pasi, dar la final veti avea contul personal ce va permite sa va verificati in orice moment situatia platilor si vechimea in munca.
Orice salariat din Romania isi poate crea un cont de utilizator pe site-ul Casei Nationale de Pensii Publice (CNPP) pentru a afla ce vechime in munca a acumulat pentru pensia de stat. Odata creat contul, poti afla rapid vechimea acumulata, prezentata fie ca situatie lunara, fie ca situatie anuala.
Trebuie să iti faci un cont online pe site-ul CNPP, pentru a putea vedea vechimea ta în munca din evidentele autoritatilor. În acest sens, se completeaza un formular online AICI care apoi trebuie tiparit si prezentat, impreuna cu actul de identitate (original si copie), la orice casa locala de pensii.
Ulterior, vei primi un e-mail prin care vei putea seta parola contului, după care vei putea accesa efectiv contul tau din site-ul CNPP.
Pare dificil? Va raspund eu!
Dificil pare sa te trezesti dupa o colaborare de 1 an ca din sumele retinute de catre flota pentru contributia la pensie nu a ajuns nici un ron la CNPP, respectiv la CAS.
Dificil sa ajungi la varsta de pensionare si, cand iti faci cerere de calculare la ITM ti se raspunde ca nu exista plati facute in numele tau.
Dificil este sa te trezesti cu mesaj de la ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) sau citatie pentru neachitarea contributiilor la fondul de pensii, motiv pentru care va este pusa poprire pe bunuri, pana veti achita intreaga suma datorata, inca odata, pentru ca ati mai achitat aceeasi suma la inceput Flotei, conform intelegerii la angajare.
Vi se pare un scenariu imposibil? Ganditi-va ca Flota supravietuieste cu doar 165 ron / sofer!
Daca ati citit cu atentie titlurile si stirile online, cel putin 827 de soferi sunt in atentia ITM pentru neachitarea obligatiilor si munca la negru. Toti doar la o singura Flota!
Angajatorul, respectiv Flota iti plateste contributiile pentru Sanatate?
Cum verifici dacă esti asigurat la sanatate in Romania
Lansat in 2021, noul sistem de verificare online este un mecanism cat se poate de prietenos pentru a afla dacă esti sau nu inscris în sistemul national de sanatate ca asigurat.
Accesezi aceasta pagină web si completezi datele cerute.
În campul CNP tastezi codul numeric personal. Mai jos, te asiguri ca este bifat Generare CID din CNP.
Ca referinta, CID-ul reprezintă Codul de IDenitificare al asiguratilor din PIAS (Platforma Informatica a Asigurarilor de Sanatate) si este inscriptionat pe Cardul Electronic de Asigurari de Sanatate (CEAS) sub numele „Cod de asigurat”.
Tastezi numarul de verificare de tip captcha si apesi pe Cauta. În doar câteva momente ar trebui sa-ti apara mesajul ”Persoana selectata este asigurata” sau ”Persoana selectata nu este asigurata”.
Simplu nu?
ATENTIE!
În ceea ce priveste statutul de asigurat, exista cateva detalii pe care trebuie sa le ai în vedere. Pe langă situatia cea mai uzuala in care o persoana este asigurata pentru ca i se platesc contributiile de catre angajator, mai exista un scenariu stabilit prin Legea sanatatii, in care ti s-a desfacut contractul de munca sau, mai rau, nu ti-a mai fost achitata asigurarea de catre angajator.
In aceste cazuri, indiferent de motiv, pe o perioada de trei luni de la incetarea contractului de munca, esti în continuare asigurat. Mai pe scurt, chiar daca nu ti-a fost achitata asigurarea de trei luni, tu tot asigurat apari in sistem!
Din cauza acestui set de circumstante, mai ales atunci cand o persoana isi schimba angajatorul sau are perioade fara activitate, e posibil sa nu apara in sistem imediat ce începe sau reîncepe plata CASS.
Pe scurt, asta inseamna ca, in cazul nostru Flota, va poate achita asigurarea de sanatate doar odata la 4 luni, retinand sumele de pe celelalte 3 luni. In acest mod ori de cate ori veti verifica, veti aparea Asigurat in sistem!
Din acest motiv, ca o dubla verificare va sfatuim ca lunar sa rugati Medicul de Familie sa va verifice statutul de asigurat. Dureaza 5 minute si pentru el si pentru voi.
Pare dificil? Va raspund eu!
Dificil este cand, din motive medicale va treziti informati ca nu beneficiati de nici un drept sau suport financiar din partea statului.
Nu este dificil cand aveti nevoie de un Paracetamol, dar dificil va fi cand veti avea nevoie de o internare nedorita.
Dificil este cand, stiind ca sunteti asigurat si v-ati trecut persoana draga, sotia, copilul sau parintele ca co-asigurat la asigurarea de sanatate, va treziti in spital cu unul dintre ei si nu va deschide nimeni usa pentru ca nu sunteti asigurat.
Dificil este sa fi nevoit sa iti achiti iar contributia la sanatate singur, intarziind cu asistenta medicala pentru tine sau cei dragi cu pana la o luna, pana cand reapari asigurat in sistem.
Vi se pare un scenariu imposibil? Ganditi-va ca Flota supravietuieste cu doar 165 ron / sofer!
Verificati Flota inainte de colaborare
Cum verificam seriozitatea angajatorului?
Nu generalizam, dar uneori ce pare prea frumos poate ascunde erori grave.
Ca un bonus, exista si vesti bune.
Agentia Nationala de Administrare Fiscală (ANAF) publica de patru ori pe an lista cu datornicii care nu şi-au plătit obligaţiile fiscale, conform legislaţiei în vigoare. Lista apare în fiecare trimestru şi poate fi consultată pe site-ul anaf.ro-restante.
Pe acest site puteti verifica activitatea Flotei cu care doriti sa colaborati. Daca exista pe aceasta lista, atunci cu siguranta trebuie sa va ganditi de doua ori inainte sa acceptati colaborarea. Din pacate, daca este o companie noua, fara istoric, s-ar putea sa nu aveti informatii disponibile.
Potrivit ordonantei, „constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amenda retinerea si neplata, incasarea si neplata ori, dupa caz, neretinerea sau neincasarea, in cel mult 60 de zile de la termenul de scadenta prevazut de lege, a impozitelor si/sau contributiilor”, arata în actul normativ discutat acum de Guvern.
Inchisoare pană la cinci ani pentru patronii care nu platesc angajatilor, în 60 de zile:
– Contributia de asigurari sociale
– Contributia de asigurari sociale de sanatate
– Impozit pe venitul din dividende
Nu mi-au fost achitate contributiile la pensie sau sanatate. Ce facem?
Unde fac o plangere impotriva angajatorului?
Lucrezi pentru o Flota si drepturile salariale nu ti-au fost platite sau contractul de muncă intarzie? Sunt doar cateva din situatiile in care banuiesti ca drepturile iti sunt incalcate. Cum procedezi în acest caz?
Poti face o reclamatie ITM.
Inspectoratul Teritorial de Muncă este in masura sa realizeze controale pentru a verifica situatia angajatorului si pentru a reglementa situatia.
Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) este o institutie de specialitate aflata în subordinea Inspectiei Muncii, care controleaza aplicarea legilor si a altor acte normative in domeniul muncii, in relatiile de munca, in securitate si sanatate in muncă la toate persoanele juridice si fizice din sectorul public, mixt, privat.
Printre multele motive pentru care puteti apela la ITM, sunt si urmatoarele:
– Nu ti-au fost platite contributiile la sanatate si pensii desi plata acestora este în obligatia angajatorului, conform contractului de munca.
– Angajatorul refuza sa-ti elibereze adeverinta de salariat sau adeverinta de vechime.
Ce facem in acest caz?
Dacă ești în una sau mai multe astfel de situatii este important sa-ti cunosti drepturile mentionate în Codul Muncii.
Primul pas este sa te adresezi managerului direct sau angajatorului, sa-i sesizezi problema in scris si sa ceri si un numar de inregistrare.
Daca angajatorul nu vine cu o solutionare a problemei, urmatorul pas este să te adresezi Inspectoratului Teritorial de Muncă. Având în vedere contextul actual în care activitatea propriu-zisa cu publicul a fost diminuata, cel mai bine este sa suni la Inspectoratul de Teritorial de Munca (gasesti aici contactul pentru fiecare judet) si sa trimiti si un e-mail cu o sesizare.
O varianta la indemana este si acest formular pentru petitii si sesizari pe care-l poti completa pe site-ul Inspectiei Muncii.
Este mai bine sa parasesti un loc de munca unde te simti inselat si nu-ti sunt recunoscute drepturile, decat sa te trezesti ulterior cu pagube financiare suplimentare.